|
De Havo Rotterdam richt zich specifiek op doorstromers die vanuit het vmbo-t de overstap maken naar de bovenbouw van de havo. Deze doelgroep stelde de school in staat om de opleiding vanaf 2023 helemaal vanaf de basis te ontwerpen, met volop ruimte voor een eigentijdse aanpak. Loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB), het profielwerkstuk, burgerschap en leiderschapstrajecten zijn hierbij verweven tot één samenhangend geheel.
Verwondering
Het profielwerkstuk begint in havo-4 met een nadruk op verwondering, de eerste stap in de onderzoekscyclus. “Leerlingen besteden hier zes weken aan,” vertelt Ester Matieschek, die als projectleider betrokken was bij ontwikkeling van De Havo Rotterdam.
“We koppelen dit thema meteen aan persoonlijke groei en LOB. Verwondering roept vragen op – wat is dat, hoe zit dat, hoe komt dat? De leerlingen bezoeken musea om inspiratie op te doen. Deze vragen kunnen ze vervolgens verder onderzoeken in het pws.”
In de lessen ligt de nadruk op essentiële vaardigheden, zoals kritisch denken, weerbaarheid, ethiek en samenwerken. Het leiderschapstraject omvat een ‘7-lifescan’ op basis van de principes van Stephen Covey.
“Hierdoor ontdekken leerlingen bijvoorbeeld dat ze een verbinder zijn of juist iemand die meer tijd nodig heeft om beslissingen te nemen,” legt Matieschek uit. “Later schrijven de leerlingen zelf een samenwerkingsovereenkomst voor het pws. Daarbij raden we hen aan om hiermee rekening te houden, zodat ze niet alleen doeners in hun groep hebben.”
Persoonlijke leerdoelen
Docenten kiezen zelf met welke groep leerlingen ze willen werken en doen daarmee een beroep op hun leerlingen om hun ideeën voor het pws aantrekkelijk te presenteren. Daarnaast formuleren de leerlingen persoonlijke leerdoelen die aansluiten bij de vaardigheden die nodig zijn in het hoger onderwijs.
“Deze leerlingen hebben al een profielwerkstuk gemaakt op hun vorige school,” zegt Ester. “Het is niet de bedoeling dat ze daar een plus-versie van maken. Bij ons werken ze aan een stuk dat specifiek gericht is op de vaardigheden die ze in het hoger onderwijs nodig zullen hebben.”
Tot slot schrijven de leerlingen een reflectie op hun proces met de STARR-methode. Deze reflectie is een belangrijk onderdeel van het eindcijfer, aangezien zelfreflectie ook in het hoger onderwijs een essentiële vaardigheid is. Zo biedt De Havo Rotterdam leerlingen niet alleen een opstap naar het hoger onderwijs, maar ook een stevige basis voor hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Zie de presentatie en het ontwikkelde materiaal: de projecthandleiding PWS van De Havo Rotterdam, beoordelingsmodel, de opdracht verwonderen en kwaliteitskaart.
|
|
|
|
|
|
|
|
|