Aansluiting vo-hbo Rotterdam
Samenwerken aan een betere aansluiting vo-ho
Help, hoe beoordeel ik vaardigheden?  
Het beoordelingsmodel Vaardigheden is gebaseerd op het eerder ontwikkelde vaardighedenraamwerk binnen het samenwerkingsverband vo-ho. Dit raamwerk beschrijft de eindtermen én hoe je daar komt. Deze rubrics worden gebruikt bij het nieuwe havo-vak Praktijkgericht Programma Maatschappij (havo-P of PPMG) op Penta Scala Molenwatering in Spijkenisse.

Anne Bergman (docent beeldende vorming) en David Boom (docent Engels) vertellen hoe zij het beoordelingsmodel hebben opgezet. Ze wilden een beoordelingsmodel ontwikkelen dat bruikbaar is voor alle vakken, zodat docenten niet ieder afzonderlijk het wiel hoeven uit te vinden. Een model dus waarin ‘samenwerking’ bij het ene vak op dezelfde manier beoordeeld kan worden als bij een ander vak.

Ze baseerden zich hierbij op de aanpak van Rusman & Dirx (2017) en stelden een aantal criteria op:
•    Helder en inzichtelijk voor zowel docent als leerling.
•    Vier duidelijke niveauverschillen per categorie.
•    Gebruik van twee descriptoren per niveau, waaronder kwaliteit, frequentie (hoe vaak gedrag zichtbaar is), autonomie en de mate waarin de leerling anderen erbij betrekt.

Subjectiviteit blijft
Eerst scoren leerlingen zichzelf, waarna de scholieren en de docenten samen terugblikken en het gesprek aangaan. “Het doel is om de beoordeling zo objectief mogelijk te maken, al blijft er altijd enige subjectiviteit in het oordeel”, aldus David Boom. 

Het voordeel van deze aanpak? “De beoordeling is onderbouwd en goed te verklaren, en leerlingen kunnen zichzelf inschalen, zodat er overkoepelende vaardigheidsbeoordelingen ontstaan voor verschillende vakken.”

Uiteraard zijn er ook nadelen: het model vraagt meer taalvaardigheid en tijdsinvestering. Daarnaast ligt vooraf alles vast, wat ruimte voor flexibiliteit beperkt. Anne Bergman ziet vooral de voordelen: “Het geeft ons een instrument in handen om leerlingen te sturen in hun groei. Het werkt overzichtelijk, zonder dat je eindeloos aantekeningen hoeft te maken.”

Zie de presentatie en de rubrics vaardigheden voor Havo-P.
Website